Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Üye Şirketlerden / “DAHA AZ KİLOMETRE YAPARAK, DAHA ÇOK YÜK TAŞIMAYA ODAKLANDIK”

“DAHA AZ KİLOMETRE YAPARAK, DAHA ÇOK YÜK TAŞIMAYA ODAKLANDIK”

“DAHA AZ KİLOMETRE YAPARAK, DAHA ÇOK YÜK TAŞIMAYA ODAKLANDIK”26.06.2018Borusan Lojistik olarak daha rekabetçi olmak için fiyattan ziyade müşteriyle el ele vererek daha az kilometrede daha çok yük taşımanın ve aynı metrekarede daha fazla ürün depolamanın yollarını aradıklarını söyleyen Borusan Lojistik Tedarik Zinciri Yönetimi ve Stratejik Müşteriler Genel Müdür Yardımcısı Serdar Erçal, “Örneğin, İstanbul'dan Ankara'ya giden bir TIR'ın fiyatı azalmıyor ama kaç TIR kullanacağımızı biz azaltmak istiyoruz. Dolayısıyla bir TIR'a 1000 lira ödeyip 10 TIR'la 10 bin lira cebinizden çıkıyorsa bir TIR'a 1000 lira ödemeyi aşağı çekme şansınız yok. Ancak bunu yani 10 TIR ile yaptığınız işi 9 veya 8 TIR'la yapabilir miyiz? Biz şu an buna odaklanıyoruz” dedi.

ÖZEL RÖPORTAJ - Borusan Lojistik Tedarik Zinciri Yönetimi ve Stratejik Müşteriler Genel Müdür Yardımcısı Serdar Erçal, lojistikte fiyat bazlı rekabetin sonuna gelindiğini söyledi. “Sektörde bugün gelinen nokta fiyatı daha aşağı çekmeyi mümkün kılmıyor. Ama müşterilerin maliyeti düşürme iştahı devam ediyor” diyen Serdar Erçal, www.yesillojistikciler.com'a Borusan Lojistik'in faaliyetleri ve Türkiye lojistik sektörünün bugünkü konumu ile ilgili önemli açıklamalarda bulundu.

“ODAKLANDIĞIMIZ KONU: 10 TIR İLE YAPTIĞINIZ İŞİ 9  VEYA 8 TIR'LA YAPABİLİR MİYİZ?”

Serdar Erçal, Borusan Lojistik olarak daha rekabetçi olmak için fiyattan ziyade müşteriyle el ele vererek daha az kilometrede daha çok yük taşımanın ve aynı metrekarede daha fazla ürün depolamanın yollarını aradıklarını vurguladı. Erçal, burada aslında süreçleri yeniden reorganize etmeye ve verimsizlikleri ortadan kaldırmaya çalıştıklarını kaydetti. Erçal, “Bu konuya şöyle bir örnek vereyim. İstanbul'dan Ankara'ya giden bir TIR'ın fiyatı azalmıyor. Ama kaç TIR kullanacağımızı biz azaltmak istiyoruz. Dolayısıyla bir TIR'a 1000 lira ödeyip 10 TIR'la 10 bin lira cebinizden çıkıyorsa bir TIR'a 1000 lira ödemeyi aşağı çekme şansınız yok. Ancak bunu yani 10 TIR ile yaptığınız işi 9 veya 8 TIR'la yapabilir miyiz? Biz şu an buna odaklanıyoruz. Böylece cebimizden çıkan toplam parayı azaltmayı hedefliyoruz. Arada farklı istasyonlarda farklı personeller kullanıyorsanız gerçekten bunlara ihtiyaç var mı? Bunları biz ortadan nasıl kaldırabiliriz? Nasıl kısa sürede malı final noktasına ulaştırabiliriz? Nasıl daha az stok tutmayı sağlayabiliriz gibi noktalara eğilerek aslında bir fayda yaratmaya çalışıyoruz” dedi.

“MÜŞTERİMİZİN İŞ ORTAĞI OLMAK ZORUNDAYIZ”

“Günümüzde lojistikçiler çözüm üretmek zorunda. Artık bizler müşterimizin iş ortağı olmak zorundayız” diyen Erçal, müşteri ile iş ortağı olunmadığı zaman birçok alana inilemeyeceğini, beraberinde de fiyatın ve servisin iyileştirilemeyeceğini belirtti. Erçal, müşterinin beklentilerinin yüksek olduğu alanlara odaklanmak gerektiğinin altını çizdi.

“BAZI MÜŞTERİLER NE İSTEDİĞİNİ ÇOK İYİ BİLİYOR”

“Peki siz mi sürekli çözüm üretiyorsunuz yoksa müşteri de çözüm önerileri sunuyor mu?” şeklindeki sorumuzu Erçal şöyle cevaplandırıyor: “Müşterinin tipine göre çok değişiyor. Bazı müşteriler ne istediğini çok iyi biliyor. Burada sizi çeken müşteri oluyor. Bazı müşterilerde ise sizin aktif olmanız ve çözüm üretme konusunda itmeniz gerekiyor. Aslında müşterinin sektörüne göre ve konulara bakış açısındaki olgunluğa göre değişiyor. Özetle müşteriden müşteriye değişiyor. Müşterilerimizin çoğundan farklı şeyler öğreniyoruz. Bu öğrendiklerimizi götürüp başka işlerde kullandığımız oluyor. Öğrendiklerimizi getirip tekrar müşterilerimizle test ediyoruz. Bu süreçte müşterilerimiz de bizden öğreniyor. Dolayısıyla o karşılıklı öğrenme sürekli devam ediyor. Biz her şeyden ne öğrenebiliriz, herkesten ne öğrenebiliriz şeklinde bakmaya çalışıyoruz.”

“ORTADA BİR FAYDA VARSA MÜŞTERİLERİMİZLE PAYLAŞIYORUZ”

Lojistikte her şeye kar amaçlı bakmanın yanlış olduğunu söyleyen Erçal, “Tabii ki biz de ticari bir işletmeyiz ve kârımızı gözetmek zorundayız. Ama o kârı sadece kendimiz için değil müşterimizin işine de değer katabilmek için gözetmek zorundayız. Dolayısıyla ortada bir fayda varsa  ve 100 liralık işi 98 liraya mal ediyorsak bunun 1 lirasını müşterinin maliyetini azaltmak, diğer 1 lirasını da kendi iç süreçlerimizdeki verimliliklerin karşılığında kârı artırmak için kullanıyoruz. Ortada bir fayda varsa müşterilerimizle paylaşıyoruz” diye konuştu.

“HER ŞEYE FİYAT VE İHALE GÖZÜYLE BAKAN FİRMALAR 1 YILLIK KONTRAT YAPIYOR”

Müşterileriyle 3 ve 5 yıllık kontratlarının olduğunu ancak sektörde uzun soluklu kontratların giderek azaldığını söyleyen Erçal, “Her şeye fiyat ve ihale gözüyle bakan firmalar bir senelik kontrat yapıyorlar. Her sene o ihaleyi yapıp piyasanın nabzını ölçmek istiyorlar. O zaman da işi geliştirmek için lojistikçi olarak size zaman kalmıyor. Makul bir süre gerekiyor. Bizim sektörde süreklilik ve istikrar önemli. Eğer bir tedarikçiyle yani bir lojistik firmasıyla müşteri arasında o istikrarlı iş ilişkisi kurulursa o zaman gerçekten bir fırsat oluyor. Bazı firmalar hala her sene ihale yaparak fiyatı düşürmeyi amaçlıyor. Bir kısım firmalarımız ise daha uzun soluklu bir işbirliği istiyor” dedi.

DÖVİZDEKİ ARTIŞIN ETKİSİ

Erçal, döviz kurunda yaşananların işlerine nasıl yansıdığı ile ilgili sorumuzu ise şöyle cevaplandırdı: “Bizim en büyük maliyet kalemlerimizden birini motorin oluşturuyor. Motorin fiyatları da dolar ile endeksli olduğu için dolar arttıkça, motorinde de artış oluyor. Bu da ister istemez bizim maliyetlerimize yansıyor. Ama bu bizim müşterilerimizle yaptığımız sözleşmeler gereği biz bunları müşterilerden istiyoruz. Günün sonunda bu müşterinin cebinden çıkıyor, o da kendi müşterisine yansıtıyor. Öte yandan dolara endeksli maliyetlerimiz var. Bazı depolarımızın kiraları dolar, bazı ekipmanlarımızın kiraları Euro bu bize doğal olarak kurdaki artışı yansıtmamızı gerektiriyor. Temelde en baştan yapıyoruz. Borusan'ın yaklaşımında kontrat ortasında müşteriye gidip ‘biz öyle öngörmüştük ama böyle oldu biz sizden fiyat artışı istiyoruz' diye bir şey yok. İşimizin içinde dolar varsa ve olur da dolar artarsa biz bunu maliyetlerimize nasıl yansıtmamız gerektiğini müşterilerimizle başta konuşuyoruz ve buna göre mutabakat sağlıyoruz.”

“DİJİTAL SÜREÇLERE YAPTIĞIMIZ YATIRIMI BİZİ ÖN PLANA ÇIKARTACAK”

Borusan'ın kurum kimliğinin dijital süreçlere yaptırım yapmaya ve bununla fark yaratmaya çok uygun olduğunu vurgulayan Erçal, bu felsefeden hareketle kendi Ar-Ge birimlerini kurduklarını hatırlattı. Borusan Lojistik olarak dijital süreçleri en yüksek seviyede kullanarak hem kendilerine hem de müşterilerine en iyi değeri yaratmaya çalıştıklarını kaydeden Erçal, ürettikleri projelerde verimlilik ve fayda yaratan istikrarlı bir servis hizmeti vermenin zeminini oluşturduklarını belirtti. İş hayatında dijital süreçlerin bir tehdit olmadığını ifade eden Erçal, “Dijital süreçlere yaptığımız yatırımı Borusan Lojistik'in farklılığını ön plana çıkartacak bir fırsat olarak görüyoruz” diye konuştu.

RÖPORTAJ: Şenel ÖZDEMİR / senel.ozdemir@yesillojistikciler.com

Kaynak: yesillojistikciler.com
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr