Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Bilişim / LOJİSTİĞİN ÇARKLARI DİJİTAL DÖNECEK

LOJİSTİĞİN ÇARKLARI DİJİTAL DÖNECEK

LOJİSTİĞİN ÇARKLARI DİJİTAL DÖNECEK05.06.2018Son dönemin trendi olan dijital dönüşüm, lojistik sektörünün de en önemli gündemlerinden biri. Otonom robotlar, Drone'lar, Nesnelerin İnterneti, Bulut Teknolojileri, Big Data, Makina öğrenmesi ve Blockchain gibi teknolojiler lojistik sektörünün geleceğini oluştururken bu teknolojiler tamamen digital ortamda yönetilecek.

Konvansiyonel olarak verilen lojistik hizmetleri artık dijitalleşiyor. Telematik sistemlerle başlayan dijitalleşme, nesnelerin internetine hatta blockhain gibi teknolojilere kadar evrildi. Yapılan panellerin, etkinliklerin büyük bölümünü dijital dönüşüm oluşturuyor. Hız, rekabetçilik ve verimlilik alanında bu dönüşümün sektörlere nasıl destek olacağı anlatılıyor.

Borusan Lojistik Genel Müdürü İbrahim Dölen'e göre kısa vadede Türkiye'den 2 firma çıkacak ve bu dönüşüme öncülük edecek. Oplog Kurucusu Halit Develioğlu, son birkaç yıldır lojistik firmalarının teknolojiye adapte olma çabalarının olduğunu söylüyor.
Develioğlu'na göre; gelişimin, teknolojiye ayak uydurmaya çalışan lojistik firmalarından ziyade lojistiğe odaklanan teknoloji firmaları ile gerçekleşecek. Lojistik endüstrisi, üretimden imalata, e-ticaretten ileri teknolojiye kadar geniş bir yelpazede ticaret sektörlerinin tamamını etkileyen, dünya çapında 4 trilyon dolardan fazla değere sahip olduğu tahmin edilen muazzam bir pazar. Lojistik endüstrisi dijitalleşirken sektörde kullanılan teknolojiler firmaların rekabetçilik savaşında en büyük yardımcıları olacak.

Lojistik sektörünü değiştirecek önemli teknolojiler şunlar olacak:

Otomasyon

Otomasyon sistemi, Makinelerde operasyonel verimliliği artırmak için veri odaklı yazılım kullanılması, paket etiketlemenin geliştirilmesi, depo sınıflandırma sistemlerine kadar lojistik endüstrisi için çeşitli çözümler sunuyor.

Robotik

Otomatik makinelerden farklı olarak, robotlar aynı anda birkaç işi yapacak şekilde tasarlandı, lojistik endüstrisindeki uygulamaları neredeyse sınırsız hale getiriyor. Bu, özellikle çevrimiçi satışların hızla büyümesini karşılamak için yüksek düzeyde bir hız ve verimlilik gerektiren e-ticaret işlemleri için geçerli. Şu anda Amazon depolarında binlerce Kiva robotu, insan gücünün yapması gereken birçok işi otonom bir şekilde yapıyor. Herhangi bir şeye bağlı olmayan Kiva robotları bağımsız bir şekilde hareket ederek bütün görevlerini yerine getiriyor.

Giyilebilir Teknoloji

Giyilebilir teknoloji yakında lojistik endüstrisinde “olması gereken” bir standart haline gelebilir.

Giyilebilir teknolojiler depo sipariş toplama süreçlerinde insan hatalarını en aza indiriyor. Bunun en iyi örneklerinden olan Google Glass gibi akıllı gözlükler verimliliği yalnızca yüzde 25 oranında artırmakla kalmayıp çalışan memnuniyetini de önemli ölçüde yükseltiyor.

İnsansız Hava Araçları (Drone)

İnsansız Hava Araçları (Drones), lojistik endüstrisi için umut verici pek çok uygulamaya sahip; İnsansız hava araçları, daha az araba v.b. araç kullanmamızın yanında, yoğun, sıkışık kent alanlarına ürün sunma kabiliyetimiz üzerinde hızlı bir etkiye sahip olma potansiyeline sahip.

Kendinden Hareketli Araçlar

Lojistik şirketleri, kısmen kendilerini kullanan araç teknolojilerine erkenden sahip olmak konusunda oldukça başarılı olmuşlardır; kısmen düşük yönetmelikler ve depo ve nakliye alanları gibi kontrol edilebilir test ortamları sayesinde oldukça başarılı sonuçlar aldılar. Sonuç olarak, pek çok lojistik operasyonu şu anda kendinden hareketli araçlar kullanıyor – kendinden hareketli forkliftlerden, küçük sürücüsüz kamyonlara kadar bu sistem uygulanıyor.

Bulut Teknolojisi

Bulut bilgi işlem uygulamaları, lojistik endüstrisi için geniş verimlilik ve esneklik seçenekleri sunma potansiyeline sahip ve trilyon dolarlık Silikon Vadisi'ndeki start-up Flexport, bu hareketin sorumluluğunu üstleniyor. Flexport, “İnternet çağının nakliye firması” olarak lanse edildi, geleneksel olarak dijital olmayan global nakliye operasyonlarını kullanıcı dostu, çevrimiçi bir gösterge tablosunda erişilebilir hale getirdi. Yakın zamanda operasyonları New York, Hong Kong ve Amsterdam'a genişleten şirket, işlem maliyetlerini düşürmek, şeffaflığı artırmak ve dağıtım seçenekleri için gittikçe artan bir tüketici tercihini karşılamak için akıllı işlemleri kullanıyor.

Nesnelerin İnterneti

Nesnelerin İnternet'i (IoT), fiziksel öğelerin internetle etkinleştirilmiş aygıtlara ve sistemlere bağlanmasını sağlıyor. Günümüzde, lojistik endüstrisi, IoT'yi, tedarik zinciri kalite kontrolünü izleyen sıcaklık ve nem sensörleri, bir paketin müdahale edildiğini algılayabilen IoT teknolojileri ile denemeye kadar çeşitli şekillerde kullanıyor. Cisco tarafından hazırlanan bir rapor, 2020'ye kadar internete bağlanacak 50 milyar objenin lojistik endüstrisi için 1,9 trilyon dolarlık bir fırsata sahip olacağını tahmin ediyor - bugün halihazırda bağlı olan sadece 5 milyar nesneyle karşılaştırıldığında sade bir karşılaştırma.

Gelir yaratanlar

Doğrudan gelir yaratanlar: Müşteriye doğrudan ürün, servis ve özellikleri doğrudan satanlar

•Kablosuz yazılım eklentileri
•Şebekelenmiş park servisi
•Oyunlaştırılmış/sosyal benzeri sürüş deneyimi
•İzleme/soygun önleyici servis
•Filo yönetimi çözümleri
•Araç kullanımını izleme ve puanlama
•Uzaktan araç performansını düzenleme
•Bağlantılı navigasyon servisi
•Araç içi eğlence yeri (hot spot'u)
•Taşıt içi mobil içerik ve servislerin dağıtımı
•Sürüşle ilgili olmayan eşyaların satışı için taşıt içi platformu

Kişiselleştirilmiş reklamlar: Otomobil verisini müşteriye teklif sunmak için kullananlar

•Öngörülü bakım
•Kişiselleştirilmiş reklamlar ve promosyonlar

Maliyetleri düşürenler

Ar-Ge ve materyallerin maliyetlerini düşürenler: Geliştirmeler için ürünlerin sahada verisini toplayanlar

•Garanti maliyetlerini düşürme
•Trafik verisi tabanlı perakende ayak iyi ve stok seviyesi optimizasyonu
•Veri/geri bildirim tabanlı Ar-Ge optimizasyonu

Tüketicilerin maliyetlerini düşürenler: Onarım ve arıza maliyetlerini düşürmek için gerçek sürüş/kullanım kalıplarını izleyenler

•Kullanım tabanlı sigorta (Sürdüğün kadar öde sigortası (PAYD) / Sürdüğün gibi öde sigortası (PHYD))
•Sürüş biçimi önerileri
•E-araç çağırma
•Araç paylaşımı
•P2P araç paylaşımı
•Kamyon gruplama (Trucks Plootining)

Müşteri tatminini arttıranlar: Müşteri ihtiyaçlarına göre daha iyi çözümler sunanlar
•Erken toplatma tespiti ve yazılım güncellemeleri

Güvenlik ve gizliliği iyileştirenler Müdahale için gereken zamanı azaltanlar: Gerçek zamanlı olarak uyarıları toplayıp iletenler ve doğru rotayı işaret edenler

•Sürücünün durumunu izleme servisleri
•Gelişmiş yol/altyapı bakım ve onarım servisi
•Arıza arama servisi •Acil durum arama servisi
•Kümülatif araç verisi tabanlı CCTV servisi
•Yol yasaları izleme ve yaptırım servisi

Kaynak: transmedya.com





Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr