Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / LOJİSTİĞİN EN ZOR YÖNETİLENİ; ŞOFÖR

LOJİSTİĞİN EN ZOR YÖNETİLENİ; ŞOFÖR

LOJİSTİĞİN EN ZOR YÖNETİLENİ; ŞOFÖR10.01.2018Lojistik sektöründeki en büyük sorunların başında sürücü sorunları geliyor. Firmalar çalıştıracak kaliteli sürücü bulamadıklarından sürücüler de çalışma şartlarının ve ücretlerin düşüklüğünden şikayetçiler. Durum böyle olunca bu çalışma barışını da etkiliyor ve sürücüler ve firmalar karşı karşıya geliyor. Çalışan sürücüler içinde en iyi verim ise 50 yaşın üzerindeki sürücülerden alınıyor. Bunun riski ise 10 yıl sonra çalışacak sürücü bulamamak olabilir.

Türkiye Avrupa'da genç nüfus yapısı ile iş gücünün en fazla olduğu ülke konumunda. Ancak bu durum uluslararası taşımacılık sektörü için geçerli değil. Çünkü şoförlük yapanların ortalama yaşı 50'yi geçmiş durumda. Arkadan gelen yeni şoförler olmayınca sektöre yeni sürücü girmiyor ve çalışanların yaş ortalaması da artıyor. 10 yıl sonra sektörde büyük bir açık oluşabilir. Ticaretinin büyük bölümünü karayoluyla gerçekleştiren Türkiye için bu durum ciddi bir tehdit oluşturabilir.

Birçok firma sürücü eğitimleri vererek bu açığı kapatmak istiyor. Ama bu sektörün genel açığını ve sürücü kalitesini yükseltmeye yetmeyecektir. Türkiye'de uluslararası taşımacılıkta 60 binin üzerinde çekici var, yurtiçi nakliye de işin içine girdiğinde 500 binin üzerinde sürücü yollarda yük ve eşya taşıyor. Bu kadar büyük bir insan gücünü eğitmek elbette çok kolay değil. Yapılan ehliyet sınavalrı verilen SRC belgeleri ile toplam kaliteyi yükseltmek çok zor. Ancak ADR'de olduğu gibi uzman sürücüler yetiştirmek bu noktada sıkıntının ilacı olabilir. Bunun için kurumların, özel şirketlerin, üniversitelerin birlikte hareket edebileceği bir yapı oluşturulabilir.

Sürücülük mesleği artık direksiyon başında aracı bir yerden bir yere taşıyan çalışanı ifade eden bir terim değil. Sürücüler yol koşulları, yük ve eşyanın durumu, güvenlik, ekonomik kullanım, kullanılan malın taşıma koşulları, taşımada kullanılan evrakları gibi farklı konularda bilgi sahibi olan uzman çalışanlar olmalıdır. Uluslararası taşımacılıkta kullanılan araçları süren sürücülerin bunun yanında yabancı dil bilen, kılık kıyafetine, davranışlarına dikkat eden insanlardan oluşması gerekiyor. Bunun nedeni bu çalışanların şirketlerinin yanında ülkelerini de temsil etmeleri.

Sürücü eğitimi konusunda bugüne kadar küçük adımlar atılsa da, bu işi tam bir organizasyona çeviren bir girişim görmedik. Bunu otobüs sektörü başardı. Dumlupınar Üniversitesi Otobüs Kaptanlığı Bölümü adı altında sektöre uzman sürücüler yetiştiriliyor. Taşımacılıkta da aynı durum gerçekleştirilebilir. Ama bunun önündeki engellerden biri de yaş sorunu. D ehliyeti almak için 21 yaşında olmak gerekiyor. Üniversiteye gidip eğitim alan birisi 20 yaşında okulu tamamlayacak ve birkaç yıl ehliyet için bekleyecek. Belki tekrar sınava girecek. KPSS gibi bir eleme modeli oluşacak. Bu sorunu aşacak bir formül bulunması gerekiyor. Üniversitede sürücülük eğitimi alanlarda yaş sınırı 20'ye hatta 18'e indirilebilir. Böylece 500 bin kişilik bir istihdamı olan bu alanda eğitimli sürücüleri görmek mümkün olur. Bu sektörü de ticareti de ülkeyi de geliştirecek bir adım olacaktır.

Kaynak: transmedya.com
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr