Anasayfa / Sektörel / Rusya - Ukrayna / Ukrayna'daki Savaşa Karşı AB Tedbirleri-13 Nisan

Ukrayna'daki Savaşa Karşı AB Tedbirleri-13 Nisan

14.04.2022 11:26
AB, Rusya ve Beyaz Rusya'ya karşı beşinci yaptırım paketini onayladı.
8 Nisan'da Konsey tarafından kabul edilen yaptırım paketi, 16 Nisan 2022'den itibaren Rusya bayrağı altında kayıtlı gemilerin AB limanlarına erişimini yasaklamayı içeriyor. Yeni yaptırımlar, Konsey Tüzüğü (AB) 2022/576 ve Konsey (AB) 2022/577 Yönetmeliği aşağıdakiler için geçerli değildir:
• rafine edilmiş petrol ürünleri, titanyum, alüminyum, bakır, nikel, paladyum ve demir cevherinin yanı sıra belirli kimyasal ve demir ürünleri de dahil olmak üzere doğal gaz ve petrolün satın alınması, ithalatı veya Birliği'ne taşınması
• buğday ve gübreler dahil olmak üzere farmasötik, tıbbi, tarım ve gıda ürünlerinin satın alınması, ithalatı veya nakliyesi
• 10 Ağustos 2022'ye kadar kömür ve diğer katı fosil yakıtların satın alınması, ithalatı veya Birliği'ne taşınması
• sivil nükleer yeteneklerin işleyişi için kesinlikle gerekli olan nükleer yakıt ve diğer malların taşınması
• insani amaçlar
• Ayrıca, yardıma muhtaç bir geminin sığınacak yer araması, deniz güvenliği veya denizde can kurtarmak için acil liman çağrısı yapması halinde de yasak uygulanmaz.
Avrupa Komisyonu, bu yasağın uygulanmasına ilişkin SSS içeren bir kılavuz yayınladı.
Yeni yaptırımlar ayrıca, Rusya veya Beyaz Rusya'da yerleşik herhangi bir karayolu taşımacılığı kuruluşunun transit dahil olmak üzere AB içinde mal taşımasını da yasaklıyor. Ancak, bu yasak aşağıdakiler için geçerli değildir:
• Kaliningrad bölgesi ile Rusya arasındaki transit mallar
• rafine edilmiş petrol ürünleri ile titanyum, alüminyum, bakır, nikel, paladyum ve demir cevheri dahil olmak üzere doğal gaz ve petrolün satın alınması, ithal edilmesi veya Birliğe taşınması
• buğday ve gübreler dahil olmak üzere farmasötik, tıbbi, tarım ve gıda ürünlerinin satın alınması, ithalatı veya nakliyesi
• insani amaçlar
• evrensel hizmet olarak posta taşımacılığı
Yasak 9 Nisan'da yürürlüğe girdi, ancak 9 Nisan'da AB topraklarında bulunan veya Rusya veya Beyaz Rusya'ya dönmek için AB'den geçmesi gereken araç veya karayolu işletmecileri için 16 Nisan'a kadar geçerli değil.

Paket, jet yakıtı ve kuantum bilgisayarlar ve gelişmiş yarı iletkenler, üst düzey elektronikler, yazılımlar, hassas makineler ve ulaşım ekipmanları gibi diğer malları hedef alan ek ihracat yasakları ve ahşap, çimento, gübre, deniz ürünleri ve deniz ürünleri gibi ürünlerde yeni ithalat yasakları sağlıyor.
CLECAT, Avrupa lojistik zincirlerinin daha fazla kesintiye uğramasını sınırlamak için yaptırımların AB'nin farklı üye Devletlerinde tek tip ve net bir şekilde uygulanmasının önemini vurgulamaktadır. Bu bağlamda, ulusal yetkili kamu makamları, halihazırda kesintiye uğramış tedarik zincirinde daha fazla gecikmeyi önleyerek, önlemlerin sorunsuz bir şekilde uygulanmasını garanti altına almak için yeterli kaynakları sağlamalıdır. AB limanlarından gelen Rus gemilerinin yasaklanması ve farklı kategorilerdeki mallar üzerindeki ithalat ve ihracat yasakları, gümrük tarafından yasak kapsamındaki veya muaf tutulan kargoları kontrol etmek için limanlarda yapılacak birçok ek kontrolü ima ediyor.
__________________________
Üye Devletler, ulaşım zorluklarıyla mücadele için iş birliğini geliştiriyor.
Ulaştırma bakanları, Avrupa Birliği'nin savaşın Ukrayna'daki etkisine nasıl koordineli bir yanıt verebileceği konusunda görüş alışverişinde bulunmak için 8 Nisan'da gayri resmi bir video konferans düzenledi. Ukrayna Altyapı Bakanı Oleksandr Kubrakov'un katılımıyla bakanlar üç ana çalışma alanı belirledi:
• Avrupa Birliği'nde özellikle insanlar için ulaşım kapasitelerinin sürekliliğini ve akışkanlığını sağlamak için ulaşım araçlarını koordine ederek, mültecilerin hareketliliğini ve ekonomik entegrasyonlarını basitleştirerek ve Ukrayna'ya maddi yardımın teslimini ve Ukrayna'ya mal ithalatını kolaylaştırmak için lojistik akışları koordine ederek Ukrayna'yı desteklemek.
• Uluslararası koordinasyon ve eylem için olası ihtiyaçlara yanıt verirken, güvenliklerini sağlamak ve operasyonların devam etmesine izin vermek için, yardım çözümlerinin Avrupa koordinasyonu yoluyla taşımacılık çalışanlarını korumak (IMO, ICAO, ILO)
• Sektörün krizle başa çıkabilmesi için Avrupa ulaşım sisteminin dayanıklılığının güçlendirilmesi.
CLECAT, Üye Devletlerin Ukrayna'daki savaşın yol açtığı ulaşım zorluklarına yanıtlarını daha iyi koordine etme taahhüdünü memnuniyetle karşılamaktadır. Bu duyuru, Avrupa Komisyonu'nun mevcut kriz sırasında karayolu taşımacılığı kapasitesini artırmak ve ticaret bağlantılarını kolaylaştırmak için belirli izin gerekliliklerinden geçici olarak feragat etme konusunda Ukrayna ve Moldova ile müzakereleri başlatmak için iki yetki önermesinden sonra geldi. Karadeniz limanları ve deniz yolları savaş nedeniyle hala kapalıyken, Ukrayna ile AB Üye Devletleri arasındaki taşıma kapasitesi önemli ölçüde düşük. Karayolu yük taşımacılığı ve demiryolu yük taşımacılığı, savaş geleneksel yolları etkilemeye devam ederken, gıda ve tarım ürünleri başta olmak üzere ürünlerin AB'ye taşınmasına yardımcı olmada çok önemlidir.
Rusya ve Beyaz Rusya'ya yönelik AB yaptırımları hakkında daha fazla bilgi Komisyonun özel web sayfasında mevcuttur.
EC, Ukrayna ve Moldova ile karayolu taşımacılığı anlaşmaları önerdi.
6 Nisan'da Avrupa Komisyonu, AB ile her iki ülke arasında karayolu yük taşımacılığı anlaşmalarının akdedilmesi için Ukrayna ve Moldova ile müzakerelerin başlatılmasına yetki veren bir Konsey kararı için iki tavsiye gönderdi. Bu girişim, Rusya'nın geleneksel ulaşım yollarını kapatan Ukrayna'ya karşı saldırganlığını takiben, gıda güvenliği de dahil olmak üzere tedarik zincirlerini güvence altına almayı amaçlıyor.
Anlaşmalar, karayolu yük taşımacılığı için daha fazla esneklik sağlayarak Ukraynalı, Moldovalı ve AB'li nakliyecilerin birbirlerinin topraklarından geçmesine ve bu topraklar arasında faaliyet göstermesine izin verecek. Teklif ayrıca Ukraynalı sürücüleri daha fazla desteklemek için Ukraynalı sürücü belgelerinin ve mesleki yeterlilik sertifikalarının tanınmasına ilişkin maddeleri de içeriyor. Anlaşmalar zamanla sınırlı olmalı ve Rusya'nın Ukrayna'ya yönelik askeri saldırganlığının ulaşım altyapıları ve operasyonları üzerindeki etkisi şiddetli olduğu sürece geçerli olmalıdır.
Bu nakliye anlaşmaları, Ukrayna'nın Karadeniz limanlarının Rus kuvvetleri tarafından bloke edilmesi nedeniyle şu anda kullanılamayan önemli ihracat mallarını deniz yollarından kaydırmasına izin verecek. Moldova da bu tıkanıklıktan ağır şekilde etkileniyor, kendi ihracatı için Ukrayna üzerinden önemli ulaşım yollarını kaybediyor ve ekonomisi üzerinde önemli bir etkisi var.
Orta Koridor kapasite artırımı çağrısı
Çin ve AB arasında demiryolu taşımacılığı yapan birçok lojistik şirketi, güvenlik nedeniyle Rusya üzerinden transit geçiş yapmaktan kaçınıyor. Daha önce AB'ye bağlı tüm demiryolu yük trafiğinin yarısına hizmet eden 'ana rota' yerine, yükün Trieste'ye giden gemilere yeniden yüklendiği Azerbaycan ve Gürcistan üzerinden İstanbul'a 'orta koridor'u tercih ediyorlar. "Orta koridor", şu anda birçok şirket tarafından terk edilen Yeni İpek Yolu üzerindeki ana rotaya en uygun alternatif olarak göründüğü için şu anda pazarın odak noktasıdır.
'Orta koridor', sınırlı da olsa böyle bir alternatif sunuyor. Kargonun kaçınılmaz olarak, koridorun kapasitesini büyük ölçüde sınırlayan Hazar Denizi'ni geçmesi gerekiyor. Hazar Denizi'ni geçen kısa mesafeli deniz ayağı, rota için önemli bir darboğaz olarak kabul ediliyor ve şu anda Bakü ile Aktau arasında yalnızca üç gemi faaliyet gösteriyor. Eylül ayından itibaren gemi sayısı altıya çıkarılarak orta koridordaki kapasite iki katına çıkacak.
Rus havayolları AB Hava Güvenliği Listesine eklendi
11 Nisan'da Avrupa Komisyonu, uluslararası güvenlik standartlarını karşılamadıkları için AB içinde faaliyet yasağına veya operasyonel kısıtlamalara tabi olan havayollarının listesi olan AB Hava Güvenliği Listesi'ni güncelledi. Tam liste burada mevcuttur.
Bu güncellemenin ardından, Rusya'da sertifikalı 21 havayolu artık AB Hava Güvenliği Listesine dahil edildi. Komisyona göre bu, Rusya'nın yabancılara ait uçakları zorunlu olarak yeniden kaydettirmesi ve geçerli uçuşa elverişlilik sertifikaları olmadan operasyonlarına bilerek izin vermesi nedeniyle ciddi güvenlik endişelerini yansıtıyor. Bu, Uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesinde (Chicago Sözleşmesi) yer alan uluslararası havacılık güvenliği standartlarını ihlal etmektedir. Rusya Federal Hava Taşımacılığı Ajansı, Rus havayollarının geçerli bir Uçuşa Elverişlilik Sertifikası olmadan yüzlerce yabancıya ait uçağı işletmesine izin verdi.
AB Ulaştırmadan Sorumlu Komisyon Üyesi Adina Valean, AB Hava Güvenliği Listesinin güncellendiğini duyururken şunları kaydetti: "Bu kararın Rusya'ya karşı başka bir yaptırım olmadığını açıkça belirtmek istiyorum; sadece teknik ve güvenlik gerekçeleriyle alınmıştır. Güvenlikle siyaseti karıştırmıyoruz" dedi.
Durum Tespiti konusunda Avrupa Komisyonu kılavuzu
Avrupa Komisyonu, AB'nin ekonomik operatörlerine, Rusya'nın Ukrayna'yı işgalinin ardından AB'nin uygulamaya koyduğu kısıtlayıcı tedbirlerin atlatılmasını önlemek için gerekli özeni göstermeleri gerektiğini bildiren bir Bildiri yayınladı. Komisyon, müteşebbislere, aşağıdaki önlemlerin atlanmasını önlemek için yeterli durum tespiti önlemleri almalarını tavsiye eder:
• bu tür malların kolaylıkla Rusya ve Beyaz Rusya'ya yönlendirilebileceği üçüncü ülkelere ihracat yoluyla; Bu tür malların Avrasya Ekonomik Birliği ülkelerine (Rusya Federasyonu ve Belarus Cumhuriyeti, Ermenistan ve Kazakistan Cumhuriyetleri ile Kırgız Cumhuriyeti'ne ek olarak oluşan EAEU) ihracatına özel dikkat gösterilmelidir. EAEU'nun herhangi bir üyesinde EAEU'da serbest dolaşımda olan;
• özellikle söz konusu ülkelerin Rusya ve Beyaz Rusya'dan yapılan ithalatlara kısıtlama uygulamadığı durumlarda, ilgili malların AB'ye kolayca yönlendirilebildiği üçüncü ülkelerden yapılan ithalatlar yoluyla; bu özellikle diğer EAEU ülkelerinden ithal edilen mallar için geçerlidir.
İhracatçıların ve ithalatçıların almaları tavsiye edilen durum tespiti önlemleri, örneğin, ithalat ve ihracat sözleşmelerine, ithal veya ihraç edilen herhangi bir malın kısıtlamalar kapsamında olmamasını sağlamaya yönelik hükümlerin konulmasıdır. Bunlar örn. böyle bir hükme saygının sözleşmenin veya üçüncü ülkelerdeki ithalatçının ilgili malları Rusya veya Beyaz Rusya'ya ihraç etmemesini ve ilgili malları herhangi bir üçüncü şahıs iş ortağına yeniden satmamasını taahhüt eden sözleşmenin temel bir unsuru olduğuna dair bir beyan ilgili malları Rusya veya Beyaz Rusya'ya ihraç etmeme taahhüdünde bulunmaz, bu ülkelerin bu ülkelere yeniden ihraç etmesi durumunda sorumluluk doğurur.
Komisyon ayrıca, ekonomik operatörlerin AB gümrük makamlarının daha sıkı kontroller uygulayabileceğini öngörmesi gerektiğini ve ilgili malların üçüncü ülkeler aracılığıyla Rusya ve Beyaz Rusya'dan ithal edilmediğine veya Rusya ve Beyaz Rusya'ya ihraç edilmediğine dair kesin kanıt talep edebileceğini de not eder.
Ek olarak, ekonomik operatörlere daha fazla rehberlik sağlamak için Avrupa Komisyonu, hile ve durum tespiti hakkında Sıkça Sorulan Sorular içeren bir belge yayınladı.
Avrupa Komisyonu ayrıca lüks mallara ilişkin yaptırımların uygulanmasına ilişkin Sık Sorulan Sorular içeren bir kılavuz yayınladı.
Rusya ve Beyaz Rusya'ya yönelik AB yaptırımları hakkında daha fazla bilgi, kabul edilen yaptırımlar hakkında ayrıntılı bir zaman çizelgesi ve SSS ile (güncellenmiş) kılavuz belgeleri içeren Komisyonun özel web sayfasında mevcuttur.
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr