10 katarlık
deneme filosunun birisi Çin’den çıkıp Türkiye’ye gelirken, diğeri Türkiye’den
Çin’e gidecek. Yoldaki fiziki ve bürokratik sıkıntıları görecek. Arada 5-6
koridor bulunacak. Bu koridorlarla 65 ülke birbirine bağlanacak...
Çin ile
Türkiye arasında varılan anlaşmayla hayata geçirilecek olan ‘Modern İpek Yolu’
projesi 65 ülkeyi birden ilgilendiriyor. Geçtiğimiz hafta Cumhurbaşkanı Recep
Tayyip Erdoğan’ın ziyaretinde verilen kararla oluşturulan güzergahtaki deneme
seferleri çok yakında başlayacak. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
Ahmet Aarslan, bazı gazetecilerle sohbetinde, ‘Kuşak ve Yol Forumu’nda gündeme
getirilen ‘Orta koridor’ projesinin detaylarını değerlendirdi. Bakan Arslan’ın
verdiği bilgiye göre, projenin asıl hedefi tarihî İpek Yolu’nu canlandırmak,
birçok alternatifle bu koridoru güncellemek. Bu proje sadece Çin ve etrafındaki
ülkeleri değil, Orta Asya, Türkiye ve Türkiye’nin komşularını da kapsıyor.
Avrupa’nın doğusu da ağırlık olarak yine bu projeden olumlu etkilenecek ülkeler
arasında. Güzergâh üzerindeki bütün ülkeleri ilgilendiren, 5-6 koridordan
bahsetmek mümkün. Bu koridorlardan biri kara yolu veya demir yolu ile gelen
yüklerin deniz yolu ile limanlarla birleşmesi, denizaşırı ülkelere gitmesini de
içeriyor. Bu, Türkiye’nin önemsediği, orta koridor tabir edilen bölüm olarak
ifade ediliyor.
Bu tezin
geçmişten beri Türkiye tarafından ortaya konulduğunu söyleyen Arslan “Nitekim
Marmaray bunun bir parçasıdır. Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinde yapılacak
demir yolu bunun bir parçasıdır. Orta koridor tezine bir itiraz yok” dedi.
Türkiye’nin
savunduğu orta koridor tezinin, diğerlerine göre çok daha avantajlı olduğunu
söyleyen Bakan Arslan “Süre olarak, maliyet olarak avantajlı. Bazı taşımalar
vardır ki, taşıma süresi çok uzadığı zaman, maliyeti yükseldiğinde ekonomik
olmaktan çıkıyor” dedi. Türkiye’nin son dönemde ulaştırmaya ciddi yatırımlar
yaptığını, bu yatırımların taşımacılığın olmazsa olmazı olarak nitelendiğini
söyleyen Bakan Arslan “Biz koridoru avantajlı hâle getirdiğimizde taşımaların
büyük bir kısmı bizim orta koridor üzerinden olacak. Yolunuzu kullanan her tır
bir para veriyor. Demir yolunu kullanan her tren bir para veriyor. Ülkenizden
geçen bunların sürücüleri için bir para ödeniyor. Hava koridorunuzu kullanan
her uçak, bir para ödüyor. Sizin havalimanınıza inip oradan devam eden transit
taşımalardan bir para alıyorsunuz. Bunların hepsinin bir getirisi, katma değeri
var” bilgisini verdi.
Türkiye’nin
savunduğu orta koridor tezinin, diğerlerine göre çok daha avantajlı olduğunu
söyleyen Bakan Arslan “Süre olarak, maliyet olarak avantajlı. Bazı taşımalar
vardır ki, taşıma süresi çok uzadığı zaman, maliyeti yükseldiğinde ekonomik
olmaktan çıkıyor” dedi. Türkiye’nin son dönemde ulaştırmaya ciddi yatırımlar
yaptığını, bu yatırımların taşımacılığın olmazsa olmazı olarak nitelendiğini
söyleyen Bakan Arslan “Biz koridoru avantajlı hâle getirdiğimizde taşımaların
büyük bir kısmı bizim orta koridor üzerinden olacak. Yolunuzu kullanan her tır
bir para veriyor. Demir yolunu kullanan her tren bir para veriyor. Ülkenizden
geçen bunların sürücüleri için bir para ödeniyor. Hava koridorunuzu kullanan
her uçak, bir para ödüyor. Sizin havalimanınıza inip oradan devam eden transit
taşımalardan bir para alıyorsunuz. Bunların hepsinin bir getirisi, katma değeri
var” bilgisini verdi.
Yücel
KAYAOĞLU - TÜRKİYE
Kaynak: lojiport.com